علل بیماری دیسک دژنراتیوعمومی

علل بیماری دیسک دژنراتیو

چگونه تغییرات مربوط به سن در دیسک های بین مهره ای ستون فقرات به درد کمر و گردن منجر می شود

بیماری دیسک دژنراتیو (DDD) در نتیجه اثرات پیری بر روی ستون فقرات و بطور خاص بر روی دیسک های بین مهره ای فرد ایجاد می شود. همچنین می تواند با آسیب دیدگی به کمر همراه باشد، اما حتی در آن صورت نیز، دیسک های شما معمولاً بر اثر گذر عمر ضعیف شده اند، در این صورت دیسک ها آب خود را از دست می دهند و ممکن است نازک تر شوند. هر دوی آنها می توانند قدرت و شکل یک یا چند دیسک را تغییر دهند. قبل از اینکه درد و سایر علائم بر اثر بیماری دیسک دژنراتیو را حس کنید، دیسک های شما و سایر ساختارهای ستون فقرات در حال تغییر هستند. این موضوع نتیجه طبیعی استرس و فشاری است که هر یک از ما هر روز پشت سر می گذاریم.

 

چگونه بیماری دیسک دژنراتیو می تواند بر ستون فقرات اثر بگذارد؟

علل و اثرات بیماری دیسک دژنراتیو نسبتاً واضح است: با افزایش سن، دیسک های شما تغییر می کنند، استخوان ها ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند و شما در این صورت ممکن است دچار درد شوید. این موضوع حتی کمک می کند که به DDD به عنوان یک فرآیند علت و معلول نگاه کنیم: یک تغییر آناتومیک روی می دهد که به انحطاط بیشتر در ساختار ستون فقرات منجر می شود. این تغییرات ترکیب می شوند تا بع بیماری دیسک دژنراتیو تبدیل شوند.

  • بیماری دیسک دژنراتیو با تغییر در دیسک های بین مهره ای شروع می شود اما در نهایت بر سایر بخش های متحرک ستون فقرات مانند مفاصل بین مهره‌ای پشتی تأثیر می گذارد.
  • با گذشت زمان، ساختار کلاژن (پروتئین) آنولوس فیبروز (که قسمت بیرونی دیسک بین مهره ای است) تغییر می کند.
  • علاوه بر این، مولکولهای جذب آب و از این رو آب در دیسک کاهش می یابد.
  • این تغییرات توانایی دیسک را در انجام حرکت کاهش می دهد.

 

بیماری دیسک دژنراتیو ممکن است به نازک شدن دیسک ها منجر شود

دیسک کمتر اسفنجی و بسیار نازک تر خواهد شد. نازک شدن دیسک بدان معنی است که فضای بین مهره های بالا و پایین دیسک کوچکتر می شود و این بار مشکل جدیدی ایجاد می شود، این بار در مفاصل بین مهره‌ای پشتی. این مفاصل به تثبیت ستون فقرات کمک می کنند و اگر دیسک ارتفاع خود را از دست بدهد، نحوه حرکت مفاصل بین مهره‌ای پشتی تغییر می کند. سپس غضروفهایی که از مفاصل بین مهره‌ای پشتی محافظت می کنند شروع به از بین رفتن می کنند و خیلی شروع به حرکت شدید می کنند: آنها تحرک بیش از حد پیدا می کنند (بیش فعالی یا hypermobility).

 

ستون فقرات چگونه این بیش فعالی را متوقف می کند؟

بیش فعالی باعث تغییر دیگری در ستون فقرات می شود. بدن سعی می کند با رشد عناصر استخوانی کوچک به نام زائده های استخوانی (استخوان‌رست) حرکت را متوقف کند. متأسفانه، زائده های استخوانی گاهی اوقات ساختارهای عصبی را تحت فشار قرار می دهند و باعث ایجاد درد می شوند. زائده های استخوانی ممکن است فضای نخاع و اعصاب را باریک کنند - به این اختلال تنگی کانال نخاعی گفته می شود. بیماری دیسک دژنراتیو در همه باعث تنگی کانال نخاعی نمی شود، اما در صورت ابتلا به دیسک دژنراتیو باید آن را در نظر داشته باشید.

 

نقش ژنتیک در بیماری دیسک دژنراتیو

ژنهای شما همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری دیسک دژنراتیو را افزایش دهند. ممکن است فرد مستعد ابتلا به ساییدگی بیش از حد مفاصل و دیسک باشد، بنابراین اگر شخصی در خانواده شما مبتلا به دیسک دژنراتیو باشد، ممکن است دچار کمردرد یا گردن درد نیز شوید.

 

سبک زندگی خود را کنترل کنید

در نهایت روش زندگی شما ممکن است منجر به بیماری دیسک دژنراتیو شود. به عنوان مثال، سیگار کشیدن روی دیسک های شما تأثیر منفی می گذارد و می تواند باعث انحطاط سریعتر آنها شود. استعمال دخانیات در واقع میزان آب دیسکها را کاهش می دهد و آب بخشی از آنچه به دیسک شما کمک می کند ارتعاش را جذب کند است. با داشتن آب کمتر، دیسک های بین مهره ای شما ممکن است زودتر از بین بروند.


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس