شکستگی فشاری و گوه ای ستون فقرات بیماری های ستون فقرات

شکستگی فشاری و گوه ای ستون فقرات

شکستگی فشاری یا گوه ای ستون فقرات چیست؟

هر مهره توسط دیسک از یکدیگر جدا می شوند. هنگامی که یک نیروی خارجی به ستون فقرات اعمال شود ، مانند زمین خوردن یا بلند کردن ناگهانی اجسام سنگین ، این نیروها ممکن است از ظرفیت استخوان بدنه مهره ها برای پشتیبانی از بار فراتر روند. این موضوع ممکن است باعث شود که قسمت جلوی بدنه مهره شکسته شود و شکل گوه ای ایجاد شود. از این شکستگی به عنوان شکستگی فشاری مهره نیز یاد می شود. اگر تمام بدنه مهره شکسته شود ، شکستگی Burst نامیده می شود.

شکستگی فشاری از نظر شدت از خفیف تا شدید دسته بندی می شود. شکستگی فشاری خفیف باعث حداقل درد و ناهنجاری می شود و اغلب با گذشت زمان و تمرین بهبود پیدا می کند.

 

درد شدید

شکستگی فشاری شدید ممکن است به گونه ای باشد که در آن نخاع یا ریشه های عصبی درگیر شوند. این مشکل ممکن است باعث ایجاد درد شدید ، قوز کردن و در موارد نادر آسیب عصبی ناشی از فشردگی نخاع شود.

 

ریسک ها - پوکی استخوان - تروما

خطر شکستگی فشاری ستون فقرات با افزایش سن بیشتر می شود. پوکی استخوان شایعترین عامل خطر برای شکستگی های فشاری است. پوکی استخوان بیماری ای است که در آن استخوانها نازک و ضعیف می شوند. این بیماری ممکن است به دلیل مصرف داروهای خاص ، پیری ، عدم تحرک ، عوامل ژنتیکی یا کمبود کلسیم در رژیم غذایی باشد.

به طور کلی ، تروما با هر شکستگی فشاری رخ می دهد. در موارد پوکی استخوان شدید ، تروما ممکن است حداقل باشد. برای رخ دادن شکستگی در افرادی که دچار پوکی استخوان خفیف تا متوسط هستند، ترومای متوسط معمولا لازم است. این تروما ممکن است زمین خوردن و یا تصادف با اتومبیل باشد. در ستون فقرات سالم نیز ممکن است شکستگی فشاری رخ دهد که در مواقعی که آسیب ناشی از خم شدن رو به جلوی شدید باشد امکان آن وجود دارد. این نوع آسیب بیشتر در سقوط از بلندی و یا تصادفات اتومبیل رخ می دهد.

 

آسیب عصبی

آسیب های عصبی همراه با شگستگی فشاری نادر هستند. میزان آسیب عصبی معمولاً ناشی از میزان نیرو موجود در زمان آسیب است. اگر زاویه‌ای شدید بعد از شکستگی ایجاد شود ، ممکن است نخاع دچار کشیدگی شود و آسیب ایجاد شود. این امر منجر به از دست رفتن قدرت و احساس و همچنین رفلکس شود. در اکثر بیماران دارای شکستگی های فشاری پوکی استخوان ، آسیب عصبی ایجاد نمی شود اما فقط درد ناشی از شکستگی احساس می شود. اما در صورت عدم درمان ، زاویه شکستگی ممکن است بدتر شود و منجر به آسیب عصبی شود.

 

تشخیص

شکستگی فشاری مهره معمولاً از طریق سابقه پزشکی ، معاینه فیزیکی و تصویر برداری تشخیص داده می شود. در هر بیمار بالای 60 سال با شروع درد ناگهانی کمر ، باید به VCF مشکوک بود. در معاینه فیزیکی معمولاً حساسیت به طور مستقیم بر روی ناحیه درد و همچنین ناهنجاری قوز کردن خفیف مشاهده می شود. رادیولوژی ساده شکل گوه ای در بدنه مهره ها را در نمای جانبی نشان می دهد. گاهی اوقات برای کمک به تمایز شکستگی فشاری از شکستگی Burst ، به سی تی اسکن نیاز است.

گاهی اوقات اسکن MRI برای رد کردن فتق دیسک همراه شکستگی فشاری لازم است. اسکن MRI همچنین ممکن است در تشخیص و تمایز شکستگی های فشاری پاتولوژیک ، یعنی مواردی که شامل تومور می شود ، از شکستگی فشاری پوکی استخوان معمولی کمک کند. در هر بیمار با سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان ، در صورت رخ دادن شکستی فشاری پزشک باید دنبال علائم متاستاز و شکستگی پاتولوژیک باشد.

پزشک اگر به پوکی استخوان مشکوک باشد ، ممکن است آزمایش سنجش تراکم استخوان تجویز کند. این آزمایش به تعیین شدت نازک شدن استخوان کمک می کند. علاوه بر این ، آزمایش های دیگری نیز ممکن است برای بررسی خون و عملکرد تیروئید توصیه شود. تصمیم گیری در مورد درمان پوکی استخوان باید توسط پزشک گرفته شود.


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس