انواع تومور ستون فقراتعمومیبیماری های ستون فقرات

انواع تومور ستون فقرات

تومور ستون فقرات توده ای غیر طبیعی از بافت درون نخاع و یا ستون فقرات است. این سلول ها به طور غیرقابل کنترل رشد و تکثیر می یابند و به نظر می رسد مکانیزم هایی که رشد سلول به صورت طبیعی را کنترل می کنند به خوبی عمل نمی کنند. تومورهای ستون فقرات می توانند خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشند. تومورهای اولیه از ستون فقرات یا نخاع نشات می گیرند و تومورهای متاستاتیک یا ثانویه از گسترش سرطان از یک محل دیگر به ستون فقرات ناشی می شوند.

5 نوع تومور خوش خیم اولیه وجود دارد از جمله:

کیست آنوریسم استخوان (ABC)

اینها در واقع تومور نیستند. آنها کیست هایی هستند که شبیه تومور به نظر می رسند و تحت درمان قرار می گیرند. کیست آنوریسم استخوان اغلب در ناحیه خلفی ستون فقرات کمر اتفاق می افتد. زنان بیشتر از مردان به این کیست ها مبتلا می شوند و بیشتر آنها هنگامی که بیمار در سنین نوجوانی یا بیست سالگی است کشف می شوند.

تومور غول‌یاخته‌ای استخوان (GCT)

این تومور بسیار تهاجمی اغلب در ناحیه خاجی و قدامی ستون فقرات دیده می شود. بیماران به احتمال زیاد زنان بین 30 تا 40 سال هستند.

همانژیوم

این نوع تومور خوش خیم معمولاً در ناحیه قفسه سینه و ستون فقرات کمری دیده می شود و به احتمال زیاد زنان 30 تا 40 ساله را درگیر می کند. این تومور معمولاً خوش خیم است و در اکثر موارد مشکلی ایجاد نمی کند.

استئوئید استئوما

این نوع تومور خصوصاً در مردان بین 20 تا 40 سال نسبتاً شایع است. آنها اغلب در ناحیه خلفی ستون فقرات کمری قرار دارند. این نوع تومورها گاهی باعث تغییر شکل ستون فقرات می شوند.

انواع تومور ستون فقرات

استئوبلاستوما

این تومورها شبیه استئوئید استئوما هستند اما بزرگتر ، تهاجمی تر و خوشبختانه به آن اندازه شایع نیستند. به احتمال زیاد مردان بین 20 تا 30 سال را تحت تأثیر قرار می دهند و اغلب در ناحیه خلفی ستون فقرات کمر دیده می شوند.

همچنین تعدادی تومور بدخیم ستون فقرات اولیه وجود دارد. شامل موارد زیر:

کوردوما

این تومورها نادر و با رشد آهسته هستند که به طور معمول در بیماران مرد بین 50 تا 70 سال وجود دارد. این نوع تومورها معمولاً در استخوان خاجی یافت می شوند و جراحی به منظور برداشتن آنها ضروری است. از آنجا که این تومورها اغلب بسیار نزدیک به ریشه های عصب قرار دارند ، جراحی گاهی اوقات شامل برداشتن اعصاب درگیر است.

استئوسارکوما

این تومورها نادر هستند اما اغلب در بیماران مرد جوان ظاهر می شوند. آنها معمولاً بسیار بدخیم بوده و به راحتی در سایر مناطق بدن پخش می شوند.

کندروسارکوم

این تومورها رشد کندی دارند و به احتمال زیاد در ناحیه قفسه سینه ، کمر و ستون فقرات خاجی دیده می شوند. بیماران به احتمال زیاد مردان بالای 40 سال هستند. برخی از این تومورها به دلیل قرار گرفتن در ستون فقرات با جراحی برداشته نمی شوند ، اما جراحی مناسب کلید بقای طولانی مدت بیمار است. علاوه بر این ، این تومورها همیشه به خوبی به شیمی درمانی یا پرتودرمانی پاسخ نمی دهند.

پلاسماسیتوما

به این تومورها به دلیل نوع آنها در زیر میکروسکوپ ، تومورهای سلول گرد گفته می شود. آنها می توانند به صورت یک تومور یا چند تومور ظاهر شوند. آنها معمولاً در ناحیه قفسه سینه یا ستون فقرات کمری در مردان بالای 50 سال قرار دارند.

مولتیپل میلوما

این تومورهای سلول گرد شایع ترین نوع سرطان استخوان در بزرگسالان هستند. بیماران معمولاً مسن هستند ، بین 50 تا 80 سال سن دارند. این تومورها معمولاً به خوبی به شیمی درمانی و پرتودرمانی پاسخ می دهند.

لنفوم

این تومورهای سلول گرد به احتمال زیاد از نوع غیر هوچکین بوده و اغلب در مناطق مختلف بدن یافت می شوند. بیماران بیشتر در سنین 40 تا 60 سال هستند.

تومور ستون فقرات

سارکوم یوئینگ

این یک تومور سلول گرد بسیار بدخیم است که اغلب در کودکان مشاهده می شود. بیشتر آنها در ناحیه خاجی ستون فقرات قرار دارند. متأسفانه ، میزان بقای 5 ساله برای بیماران مبتلا به این نوع تومور کمتر از 20 درصد است.

تومورهای ستون فقرات همچنین می تواند ناشی از سرطانی باشد که از مناطق دیگر بدن گسترش یافته است. چگونگی شیوع سرطان هنوز مشخص نیست. با این حال ، هر ساله تقریباً از هر 100000 نفر یک نفر مبتلا به تومور ستون فقرات تشخیص داده می شود.
هر نوع سرطانی می تواند به ستون فقرات شیوع پیدا کند. انواع زیر به طور عمده به دیگر بخش ها شیوع پیدا می دهند:
•    سرطان ریه
•    سرطان پستان
•    سرطان پروستات
•    سرطان تیروئید
•    سرطان کلیه

 

منبع
 


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس