درد و بی حسی پا: این علائم چه معنایی دارند؟عمومیبیماری های ستون فقرات

درد و بی حسی پا: این علائم چه معنایی دارند؟

درد پا ممکن است متناوب یا مداوم باشد و از یک درد خفیف تا احساس سستی یا سوزش متغیر باشد. بی حسی ممکن است مانند از دست دادن حس یا سرما و یخ زدگی در یک یا چند قسمت از پا احساس شود.
درد پا ممکن است علائم برخی بیماری ها و مشکلات زمینه ای مختلفی باشد و تشخیص صحیح آن برای آگاهی در مورد موثرترین روش درمان ضروری است.
این مقاله به بررسی دلایل شایع درد پا، همراه با علائم و پیشرفت درد می پردازد.

درد پا چگونه رخ می دهد؟

درد پا ممکن است به دلیل مشکلی در ناحیه کمر، لگن یا از ناحیه پا باشد. دلایل شایع درد در یک یا هر دو پا عبارتند از:

فشرده سازی یا تحریک عصب نخاعی

ریشه های عصبی ملتهب، تحریک شده یا فشرده شده در ستون فقرات کمری یا خاجی می تواند باعث ایجاد رادیکولوپاتی یا درد عصبی در پا شود که معمولاً سیاتیک نامیده می شود. همچنین ممکن است اعصاب در طول مسیر آسیب ببینند و باعث نوروپاتی و درد پا شوند

فشرده سازی نخاع

تنگی کانال نخاعی در گردن ممکن است به نخاع فشار وارد کند و باعث درد و بی حسی شود که درد به طور معمول در هر دو پا احساس می شود.

مشکلات عروق خونی

انسداد رگها یا عروق پا ممکن است باعث کاهش خونرسانی و در نتیجه درد پا و بی حسی شود.

مشکلات لگن و مفصل ران

مشکلات مفصلی در ناحیه لگن و ران، مانند اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک یا آرتروز مفصل ران، ممکن است باعث درد پا شود. تحریک عصب نیز ممکن است باعث بی حسی شود. اسپاسم عضله لگن، مانند سندرم پیریفورمیس، ممکن است باعث شود که درد همراه با بی حسی و یا ضعف رخ دهد.

عفونت

بیماری لایم، عفونت استخوان و دیسک، مانند استئومیلیت یا اسپوندیلودیسیت و عفونت های ویروسی، مانند هرپس زوستر یا HIV، باعث درد پا می شوند.

درد و بی حسی پا

مشکلات سیستمی

اختلالات غدد درون ریز و متابولیک، مانند کم کاری تیروئید و دیابت، ممکن است باعث آسیب عضلانی و عصبی در پاها شود که منجر به درد و بی حسی می شود.

سندرم دم اسب

فشرده سازی دم اسبی (گروهی از اعصاب نخاعی که از نخاع در کمر به سمت پایین می آیند) ممکن است باعث درد شدید، بی حسی و ضعف در هر دو پا شود.

تومور و کیست

وجود و رشد توده در کمر، لگن یا پا ممکن است عروق خونی و یا اعصاب را فشرده کرده و منجر به درد و بی حسی در پا شود.

درد پا همچنین ممکن است به دلیل فشار، فعالیت فیزیکی، کم آبی، پیری، حالت بد بدن، عوامل ارثی و یا دلایل مربوط به شغل ایجاد شود.

علائمی که معمولاً با درد پا همراه است

شایع ترین علائمی که ممکن است همراه با درد پا باشد عبارتند از:

ضعف

ضعف ساق پا معمولاً هنگام فشرده شدن عصب نخاع کمر و یا خاجی اتفاق می افتد. احساس سنگینی در پای آسیب دیده ممکن است بلند کردن پا از زمین را دشوار کند.

تغییر احساس

هنگامی که یک عصب تحت تأثیر قرار می گیرد، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا سایر احساسات مربوط به عصب در پای آسیب دیده ایجاد شود.

درد کف پا

درد پا ممکن است به یک یا چند ناحیه از کف پا فرود آید و باعث درد یا سوزش شود. ضعف پا و یا بی حسی نیز ممکن است رخ دهد.

درد حالتی

درد و بی حسی پا ممکن است با برخی وضعیت ها یا فعالیت ها مانند ایستادن به مدت طولانی، راه رفتن، بالا رفتن از پله ها یا ایستادن از حالت نشسته افزایش یابد.

لیست فوق شامل چندین علامت متداول است که همزمان با درد پا اتفاق می افتد اما کامل نیست. ممکن است درد پا و یا بی حسی همراه با علائم دیابت، سرطان، انواع خاصی از کمبودهای تغذیه ای و موارد دیگر مرتبط باشد.

چشم انداز درد پا در بلند مدت

روند درد پا به علت آن اصلی بستگی دارد. درد پا به دلیل رادیکولوپاتی شایع است و با درمان غیر جراحی به خوبی قابل کنترل است، با بهبود 75 تا 90 درصدی علائم. اگر درد مزمن شود و علائم عصبی مانند ضعف و بی حسی ادامه یابد یا بدتر شود، ممکن است جراحی توصیه شود

چشم انداز درد پا و بی حسی ناشی از سایر بیماری ها به شدت و پیشرفت علت اصلی بستگی دارد. درمان ممکن است شامل روشهای غیر جراحی و یا جراحی باشد.

بی حس شدن پا
وقتی درد پا جدی است

درد پا ممکن است با شرایط زمینه ای جدی همراه باشد و برای حفظ عملکرد پای آسیب دیده نیاز به درمان فوری دارد. علائم هشدار دهنده ممکن است شامل یک یا ترکیبی از موارد زیر باشد:

•    تب بدون دلیل
•    درد و تورم شدید
•    از دست دادن اشتها و یا کاهش وزن بی دلیل
•    حالت تهوع
•    کمر درد آزار دهنده
•    بی حسی و ضعف پیشرونده پا
•    از دست دادن عملکرد طبیعی روده و یا مثانه
این علائم ممکن است نشان دهنده مشکلات جدی مانند عفونت، تومورها، سندرم دم اسبی، آنوریسم آئورت شکمی یا آسیب شدید عصب باشد.

درد پا ممکن است توسط انواع مختلفی از متخصصان پزشکی درمان شود. بسته به علت، پزشكانی كه به طور معمول درد پا را درمان می كنند ممكن است شامل پزشكان عمومی، روماتولوژی، مغز و اعصاب و جراحان مغز و اعصاب و ارتوپدی و ستون فقرات و پزشكان متخصص جراحی شوند.
 

منبع


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس