چگونه می توان در صورت ابتلا به پوکی استخوان از ستون فقرات محافظت کردعمومی

چگونه می توان در صورت ابتلا به پوکی استخوان از ستون فقرات محافظت کرد

در برخی موارد پوکی استخوان ، یک یا چند استخوان مهره ای ممکن است به قدری ضعیف شوند که نتوانند وزن خود را به طور کامل تحمل کرده و ترک های ریزی در آنها ایجاد شود. این نوع شکستگی ، شکستگی فشاری مهره ، می تواند دردناک باشد و گاهی منجر به بدتر شدن علائم مانند گزگز ، بی حسی ، ضعف یا تغییر شکل ستون فقرات (کیفوز) شود. خوشبختانه ، می توانید برای کاهش خطر شکستگی های فشاری مهره و همچنین در صورت بروز، به دنبال درمان باشید.

به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید

اگر شما با یک بیماری مزمن مانند پوکی استخوان روبرو هستید، انجام معاینات منظم برای نظارت بر وضعیت خود و تنظیم برنامه درمانی بسیار مهم است. به عنوان مثال ، پزشک ممکن است داروهای خاصی برای پوکی استخوان تجویز کند که ممکن است خطر شکستگی فشاری مهره ها را کاهش دهد.

رژیم غذایی سالم و ترک عادات بد

همه افراد برای سلامت استخوان ها باید کلسیم زیادی دریافت کنند. اگر پوکی استخوان یا توده استخوانی ضعیفی دارید ، پزشک ممکن است مکمل های کلسیم را نیز توصیه کند. علاوه بر این، دریافت مقدار زیادی ویتامین D که به بدن کمک می کند کلسیم را در استخوان ها جذب کند، مهم است.
اگر سیگار می کشید ، سعی کنید آن را ترک کنید. سیگار کشیدن به عنوان ضعیف کننده استخوان شناخته می شود و می تواند پوکی استخوان را تشدید کند.

پوکی استخوان و ستون فقرات
نوشیدن منظم مقدار زیادی نوشابه و یا الکل نیز ممکن است به ضعف استخوان ها کمک کند. اگر عادت دارید هر روز نوشابه یا الکل بنوشید ، سعی کنید آن را ترک کنید یا آن را کاهش دهید.
با پزشک خود مشورت کنید تا یک رژیم غذایی متعادل و مناسب برای شما پیدا کند. گرچه دریافت کلسیم کافی برای سلامت استخوان مهم است، کلسیم زیاد نیز می تواند به طور بالقوه مشکلاتی مانند سنگ کلیه ایجاد کند.

فعالیت بدنی و ورزش

فعالیت های ورزشی باعث ایجاد و حفظ توده استخوانی می شوند. از طرف دیگر ، بی تحرک بودن باعث می شود استخوان ها نازک و ضعیف شوند.
به طور کلی خوب است که افراد فعالیت داشته باشند و به طور منظم ورزش کنند. اگر مبتلا به پوکی استخوان یا توده استخوانی ضعیف هستید ، در مورد فعالیت های مناسب یا متناسب خود با پزشک مشورت کنید. یک برنامه فیزیوتراپی با تمرکز بر تمرینات مقاومتی ایمن ممکن است برای کمک به ایجاد قدرت عضلانی و تراکم استخوان توصیه شود. تحقیقات همچنان نشان می دهد که تمرینات مقاومتی می توانند عضلات و استخوان ها را تقویت کنند ، حتی در افراد مسن نیز ممکن است خطر شکستگی پوکی استخوان را کاهش دهند.
بیشتر افراد مبتلا به پوکی استخوان به انجام نوعی ورزش به عنوان راهی برای حفظ بهتر توده استخوان تشویق می شوند، اما ممکن است از برخی فعالیت ها دلسرد شوند. به عنوان مثال ، پزشک ممکن است بلند کردن وزن و نشستن یا خم شدن برای لمس انگشتان پا را توصیه کند که این امر می تواند باعث فشار ناخوشایند به ستون فقرات شود.

شکستگی فشاری را نباید نادیده بگیرید

هر زمان که کمر درد دارید و بیش از یک یا دو هفته طول می کشد ، مراجعه به پزشک مهم است. نادیده گرفتن کمر درد و شکستگی احتمالی فشاری مهره ها ممکن است منجر به مشکلات بزرگتری شود ، مانند افزایش درد ، گزگز ، بی حسی ، ضعف و تغییر شکل شدید ستون فقرات.

پوکی استخوان
بیشتر شکستگی های فشاری مهره بدون جراحی درمان می شوند ، مانند استراحت ، داروهای ضد درد ، یا استفاده از یخ و یا گرما در حالی که شکستگی در نهایت به خودی خود بهبود می یابد. اگر با درمان های غیر جراحی نتوان درد را با موفقیت کنترل کرد ، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود. چند گزینه جراحی برای شکستگی های فشاری مهره عبارتند از:

ورتبروپلاستی

ورتیروپلاستی، این روش کم تهاجمی شامل قرار دادن دقیق یک سوزن از پشت در شکستگی فشاری ، تزریق سیمان استخوانی برای پر کردن ترک ها و ثبات مجدد مهره است.

کیفوپلاستی

کیفوپلاستی مشابه ورتبروپلاستی است ، با این تفاوت که یک بالون کوچک وارد شده و در محل شکستگی فشاری منبسط می شود تا قبل از تزریق سیمان استخوان ، مهره شکسته را به ارتفاع اصلی برگرداند.

برخی مطالعات نشان داده اند که هر دو روش ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی در کاهش درد ناشی از شکستگی های فشاری مهره ای موثر هستند ، به ویژه هنگامی که در طی 2 ماه پس از شکستگی انجام شوند.
با رعایت این نکات ، شما در راه محافظت از ستون فقرات و مدیریت موفقیت آمیز پوکی استخوان قدم بر می دارید.
 

منبع


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس