تشخیص پوکی استخوان در مردانعمومی

تشخیص پوکی استخوان در مردان

زنان و پزشکان آنها معمولاً مشاهده علائم از دست دادن توده استخوان در دوران یائسگی را شروع می کنند. پزشکان به طور معمول سابقه پزشکی و خانوادگی افراد را بررسی می کنند و عوامل خطر بیمار را قبل از تصمیم گیری برای انجام آزمایش های لازم ارزیابی می کنند ، از جمله:

  • سنجش تراکم استخوان
  • ارزیابی شکستگی مهره های ستون فقرات
  • رتبه دهی FRAX
  • آزمایش هیدروکسی ویتامین D
  • آزمایش سطح کلسیم خون
  • آزمایش نشانگر های بیوشیمیایی گردش استخوان

 

با این حال در مردان این آزمایش ها اغلب فقط زمانی انجام می شود که شکستگی رخ داده باشد و یا وی هنگام مراجعه به پزشک خود از کمردرد شکایت داشته باشد.

مشخص نیست که آیا دستورالعمل های استاندارد سازمان بهداشت جهانی برای تشخیص پوکی استخوان در زنان برای بیماران مرد مناسب است یا خیر. انجمن بین المللی سنجش تراکم استخوان که یک سازمان مستقل است، استفاده از مجموعه ای متفاوت از دستورالعمل ها را پیشنهاد می کند ، اگرچه این موضوع میان گروه های پزشکی بحث برانگیز قرار گرفته است.

 

مردان و شکستگی های ناشی از پوکی استخوان

شکستگی استخوان به طور معمول اولین علامت پوکی استخوان است. مردان نسبت به زنان معمولاً در اواخر عمر دچار شکستگی پوکی استخوان می شوند ، اگرچه این بدان معنا نیست که شکستگی ها خطر قابل توجهی ندارند. در حقیقت ، احتمال مرگ مردان در اثر عوارض ناشی از شکستگی لگن مربوط به پوکی استخوان بیشتر از زنان است. سالانه حدود 80،000 مرد از ناحیه لگن دچار شکستگی می شوند. پس از شکستگی ، 60٪ از مردان که بهبود پیدا می کنند و به زندگی خود ادامه می دهند احتمال بیشتری برای وقوع شکستگی دوم دارند. شکستگی های دنده ناشی از پوکی استخوان نیز در مردان نسبت به زنان بیشتر است.

 

از آنجا که پوکی استخوان درد ایجاد نمی کند، مگر اینکه شکستگی ایجاد شود و مردان در سنین میانسالی کمتر تحت آزمایش پوکی استخوان قرار گیرند ، بیماران مرد در صورت آگاهی از سلامت استخوان خود بهره های فراوانی می برند ، خصوصاً اگر در معرض پوکی استخوان قرار داشته باشند. به مردانی که از دست دادن قد بیش از 2 اینچ را تجربه کرده اند و یا اینکه میزان تستوسترون آنها کم است ، معمولاً توصیه می شود آزمایش پوکی استخوان را انجام دهند.

 

سایر نشانگر های آزمایش پوکی استخوان

در مردان بالای 50 سال ، اگر هر یک از عوامل خطر زیر یا علائم کاهش تراکم مواد معدنی استخوان وجود داشته باشد ، سنجش تراکم استخوان بسیار توصیه می شود:

  • از دست دادن قد قابل توجه
  • کاهش سطح هورمون ها
  • مصرف داروها یا بیماری هایی که باعث از دست دادن استخوان می شوند
  • سابقه خانوادگی پوکی استخوان یا شکستگی

ترویج عادات سالم و مراجعه مرتب به پزشک از مراحل مهم جلوگیری از ایجاد پوکی استخوان و تشخیص صحیح قبل از رخ دادن شکستگی های دردناک است.


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس