جراحی تعویض دیسک مصنوعی کمر و گردنعمل دیسک کمر

جراحی تعویض دیسک مصنوعی کمر و گردن

آیا این روش به‌اندازه فیوژن نخاعی مؤثر است؟

جراحی تعویض دیسک مصنوعی برای بیماران مبتلا به بیماری دیسک دژنراتیو شدید (DDD) مؤثر نشان داده شده است.

بیماری دیسک دژنراتیو بیماری است که می‌تواند در گردن یا کمر ایجاد شود و درد قابل توجهی ایجاد کند. با افزایش سن، دیسک ها به طور معمول کم آب و شکننده می شوند. با از بین رفتن دیسک ها، آن‌ها صاف می شوند و می توانند در لایه بیرونی شکاف ایجاد کنند که به عنوان آنولوس فیبروزوس شناخته می شود.

دیسک های دژنراتیو به چند دلیل می توانند باعث درد در بیماران شوند:

  • آنولوس می‌تواند در تماس با رشته های عصبی یا گیرنده های درد باشد که به آن‌ها گیرنده درد گفته می شود.
  • رشته های عصبی می توانند در ترک های این دیسک ها رشد کرده و باعث درد شوند.
  • بخشهایی از هسته دیسک می‌تواند بیرون برود و این رشته ها را تحت فشار قرار دهند.
  • پروتئین هایی در هسته وجود دارند که از نظر شیمیایی اعصاب را تحریک می کنند و می توانند باعث درد شوند.

در برخی از بیماران، برداشتن دیسک معیوب به تنهایی کافی نیست. همجوشی ستون فقرات که دیسک دردناک را بی حرکت می کند، مدت طولانی روش استاندارد مراقبت در بیمارانی است که به درمان های غیر جراحی پاسخی نمی دهند. مزایای تئوریک تعویض دیسک حفظ حرکت و کاهش تنش های غیر طبیعی در دیسک است.

 

تعویض دیسک مصنوعی کمر

آنچه جراحی دیسک مصنوعی را بسیار چالش برانگیز می کند این است که بر خلاف مفصل توپی و سوکت مانند مفصل ران، دیسک یک مفصل پیچیده با حرکت در چندین جهت است. مدل کردن حرکت طبیعی دیسک با حفظ ثبات دشوار است.

در سال 2004، FDA اولین تعویض دیسک کمر را تأیید کرد. استفاده از دستگاه با محبوبیت بیشتر پیوند، افزایش یافته و با توجه به علاقه جراح، تقاضای بیمار و خوش بینی نسبت به این روش درمانی جدید، سر به فلک کشید.

متأسفانه، بسیاری از تحقیقات فواید کمی در مقایسه با همجوشی ستون فقرات نشان داده است. تعویض دیسک شما را با یک وسیله متحرک همراه می کند که ممکن است در طول عمر فرسوده شود. در بسیاری از بیماران، علائم بیش از حد ادامه داشتند (این روش درمانی در بیمارانی استفاده می شد که شاید کاندیدای ایده آل نبوده باشند) و دستگاه باید از کمر برداشته می شد یا فیوز شود.

چندین بیمار نتیجه مطلوبی را که انتظار می رفت تجربه نکردند. این امر منجر به کاهش پوشش بیمه شرکت های بیمه در ایالات‌متحده و کاهش استفاده از تعویض دیسک کمر شد.

 

تعویض دیسک مصنوعی گردن

تعویض دیسک گردنی اما محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. این تا حدی به علت انتخاب بهتر بیمار، وجود نیروهای کمتر در گردن و استراتژی های اصلاحی ایمن تر است.

شماره ژانویه مجله 2009 Spine حاوی گزارشی از محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس بود. گروهی از جراحان ستون فقرات مطالعه ای را برای تعیین نحوه تعویض دیسک مصنوعی در مقایسه با همجوشی ستون فقرات در بیماران مبتلا به دیسک تخریب شده گردن انجام دادند. جراحان ستون فقرات گزارش کردند که بهبودی بیشتر بیماران که تحت عمل تعویض دیسک مصنوعی قرار گرفتند نسبت به افرادی که تحت همجوشی ستون فقرات قرار گرفتند، سریعتر بود. جراحان به این نتیجه رسیدند که بیمارانی که جراحی تعویض دیسک مصنوعی انجام داده بودند، به همان نسبت - یا بهتر - از کسانی که فیوژن نخاعی داشتند بهبود یافتند.

اولین تعویض دیسک مصنوعی گردن رحم در سال 2007 تأیید شد. در حالی که تعویض دیسک گردن هنوز از برخی از موارد و حایشه های مربوط به تعویض دیسک کمر رنج می برد، در کل جامعه ستون فقرات بهتر مورد استقبال قرار گرفته است.

اگر از مشکلات شدید دیسک رنج می برید، در مورد اینکه آیا شما کاندید جراحی هستید با پزشک خود صحبت کنید. اگر شما کاندید جراحی باشید، ممکن است همجوشی ستون فقرات تنها گزینه شما نباشد - تعویض دیسک مصنوعی نیز ممکن است با موفقیت درد کمر یا گردن شما را درمان کند.


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس