درمان فتق دیسک کمر چیست؟عمل های جراحی

درمان فتق دیسک کمر چیست؟

درمان فتق دیسک کمر

هرچند بیشتر اوقات، مشکلات فتق دیسک کمر به تدریج در عرض چند هفته بهبود پیدا می کند. در عین حال، با انتخاب یک یا چند مورد از این روش های درمانی به خود کمک کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

 

استراحت کردن

برای چند روز به خود استراحت بدهید. استراحت می‌تواند تورم را تسکین داده و برای کمر زمان لازم برای بهبودی را فراهم دهد. در مواقعی که دچار کمردرد شدید، از ورزش و فعالیتهای دیگری که شما را مجبور به خم شدن یا بلند کردن اجسام می کنند، خودداری کنید.

پزشک ممکن است پیشنهاد کند که فرد در رختخواب به استراحت بپردازد. استراحت در تختخواب برای کوتاه مدت مناسب است اما بیش از 1 یا 2 روز در این حالت نمانید. باید حرکت کنید تا مفاصل و ماهیچه های تان ضعیف نشوند.

همچنین می توانید از یخ و گرما برای تسکین درد استفاده کنید. کافی است یک بسته یخ یا حوله مرطوب گرم را روی ناحیه پشت خود که زخم است قرار دهید. می توانید از گرما و سرما به صورت متناوب استفاده کنید، یا به هر شکل که احساس بهتری داشتید استفاده کنید.

 

دارو درمانی

از داروهای ضد درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید. این داروها می توانند به تسکین درد و کاهش تورم کمک کنند.

فقط بدون مشورت با پزشک بیش از 10 روز از این داروها استفاده نکنید. در صورت استفاده در مقادیر زیاد یا مدت طولانی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می توانند خطر ابتلا به مشکلات قلبی یا خونریزی را افزایش دهند.

مواد مخدر مانند کدئین یا اکسی کدون استامینوفن (Percocet) نیز دیگر انتخاب های مناسب کوتاه مدت هستند که پزشک ممکن است تجویز کند.

پزشک ممکن است برای کاهش اسپاسم عضلات در ناحیه پشت، داروهای شل کننده عضلانی نیز تجویز کند. داروهای مخصوص درد عصبی مانند آمیتریپتیلین، دولوکستین، گاباپنتین (نورونتین)، پرگابالین و ترامادول از گزینه های به منظور کاهش درد آسیب عصبی هستند.

 

فیزیوتراپی

برخی از تمرینات می‌تواند به بهبود علائم فتق دیسک کمر کمک کند. فیزیوتراپ می‌تواند به شما آموزش دهد که کدام یک عضلات تقویت کننده کمر هستند. برنامه های فیزیوتراپی همچنین شامل موارد زیر است:

  • برای انعطاف پذیری عضلات حرکات کششی انجام دهید
  • تمرینات هوازی - مانند پیاده روی یا استفاده از دوچرخه ثابت
  • ماساژ
  • یخ و گرما
  • سونوگرافی درمانی
  • تحریک الکتریکی عضلات

 

تزریق

اگر استراحت، داروهای ضد درد و فیزیوتراپی به کاهش درد کمک نمی کند، پزشک می‌تواند داروی استروئیدی را به فضای اطراف عصب نخاعی فرد تزریق کند. به این عمل تزریق اپیدورال گفته می شود. این استروئید می‌تواند به کاهش تورم، کمک به حرکت راحت تر و کاهش درد ناشی از دیسک کمر کمک کند.

پزشک برای پیدا کردن محل مناسب به منظور تزریق دارو از پرتونگاری یا سی تی اسکن استفاده می کند. برای تسکین درد ممکن است به بیش از یک شات استروئیدی نیاز داشته باشید.

 

عمل جراحی

بیشتر افراد مبتلا به فتق دیسک کمر نیازی به جراحی ندارند. استراحت و سایر روش های درمانی باید طی 4 الی 6 هفته علائم فرد را بهبود ببخشند؛ اما اگر درد بهبود پیدا نکند، ممکن است عمل جراحی انتخاب نهایی باشد.

در صورت داشتن مشکلات زیر به سراغ جراحی بروید:

  • استفاده از داروهای آرامبخش و ضد درد، تزریق اپیدورال و فیزیوتراپی به رهایی از درد کمک نمی کند.
  • علائم تان به مرور بدتر می شود.
  • در ایستادن یا راه رفتن مشکل دارید.
  • نمی توانید روده یا مثانه خود را کنترل کنید.

 

دیسککتومی

در این روش، جراح دیسک آسیب دیده را بر می دارد تا فشار بر اعصاب تسکین یابد. وی می‌تواند عمل جراحی را از چند طریق انجام دهد:

  • جراحان دیسککتومی باز را از طریق برش در پشت یا گردن فرد انجام می دهند.
  • میکرودیسکتومی از طریق برش بسیار کوچکتری انجام می شود. جراح برای دیدن و برداشتن دیسک آسیب دیده یک لوله نازک را با دوربین در یک طرف وارد بدن می کند.

 

لامینوتومی کمری

گاهی اوقات جراح نیاز دارد که یک قطعه کوچک از استخوان بنام لامینا را از مهره ستون فقرات خارج کند. لامینا یک پوشش محافظ روی نخاع تشکیل می دهد. از بین بردن بخشی یا تمام آن به جراح کمک می کند تا به فتق دیسک کمر دسترسی پیدا کند. همچنین می‌تواند فشار بر روی اعصاب را تسکین داده و درد پا و سیاتیک را از بین ببرد.

لامینا را می توان در حین دیسککتومی برداشت یا ممکن است آن را در یک عمل جراحی جداگانه انجام دهید.

 

فیوژن ستون فقرات

بعد از دیسککتومی یا لامینوتومی، جراح ممکن است دو مهره را در دو طرف دیسک جوش دهد تا ستون فقرات تثبیت شود. به این کار فیوژن نخاعی گفته می شود. فیوز کردن این دو دیسک باعث جلوگیری از حرکت استخوان ها شده و از درد های بیشتر جلوگیری می کند.

 

جراحی دیسک مصنوعی

فقط تعداد معدودی از افراد کاندیدای خوبی برای انجام جراحی دیسک مصنوعی هستند زیرا این دیسک ها روی دیسک های خاصی در قسمت تحتانی کمر فرد کار می کنند؛ اما اگر پزشک به این نتیجه برسد که راه بهتری وجود ندارد، وی دیسک آسیب دیده را با پلاستیک یا فلز جایگزین می کند. دیسک جدید به ثابت نگه داشتن ستون فقرات کمک می کند و به فرد امکان حرکت آسان تر را ارائه می کند.

 

از ستون فقرات خود محافظت کنید

بیشتر فتق دیسک کمر ها به خودی خود یا با درمان بهتر می شوند؛ اما همچنین ممکن است دوباره رخ دهند.

برای محافظت از ستون فقرات و جلوگیری از فتق دیسک کمر مجدد، همیشه باید صاف بنشینید و بایستید. اگر مجبور هستید برای مدت طولانی بایستید، یک پا را روی یک چهارپایه یا جعبه قرار دهید تا فشار را از روی کمر خود بردارید.

هنگام بلند کردن اجسام سنگین، مراقب باشید. برای بلند کردن چیزی زانو بزنید و از کمر خم نشوید، این کار فشار زیادی به پشت شما وارد می کند.

در وزن مناسب بمانید. اضافه وزن فشار بیشتری به پشت وارد می کند.

سیگار نکشید. این کار می‌تواند باعث سخت شدن شریان ها شود که می‌تواند به دیسک های ستون فقرات آسیب برساند


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس